Největší počet žáků navštěvuje oddělení hudebního oboru. Žáci si mohou vybrat podle svých zájmů některé z následujících oddělení: klavírní oddělení, oddělení strunných nástrojů – kytarovou sekci či sekci smyčcových nástrojů, oddělení dechových nástrojů, pěvecké oddělení, oddělení populární hudby, oddělení hudebních nauk, akordeonovou třídu a elektrické klávesové nástroje a třídu bicích nástrojů.
Nadaní jednotlivci reprezentují školu na soutěžích MŠMT, Festivalu ZUŠ, Festivalu nejmladších klavíristů, Libeňském jaru, Junior note apod. Žáci hudebního oddělení mají možnost profilace v různých hudebních seskupeních věnujících se prakticky všem hudebním žánrům. Lze navštěvovat lidový soubor, pěvecké sbory zaměřené na hudbu klasickou i populární, smyčcový soubor, různá komorní seskupení napříč hudebními odděleními a soubory zaměřené na hudbu populární. Hodně nového zde přinese i výuka podle připravovaného školského vzdělávacího programu, kde plánujeme vznik dalších hudebních seskupení jako větší školní orchestr, kytarový soubor nebo soubor utvořený ze žáků třídy bicích nástrojů.
Talentovaní a odborně připravení žáci pokračují ve studiu na konzervatořích, nicméně hlavním cílem práce hudebních pedagogů je vést ty absolventy ZUŠ, kteří v dalším studiu nepokračují, k samostatné hře na zvolený nástroj nebo ke zpěvu tak, aby své dovednosti mohli uplatnit v různých oborech zájmové umělecké činnosti.
Klavírní oddělení nabízí všem zájemcům profesionálně vedenou výuku hry na klavír. Klavír patří mezi oblíbené nástroje pro svoje značné zvukově barevné možnosti a všestranné uplatnění v praxi. Znalost hry na klavír slouží jak v amatérské zájmově umělecké činnosti, tak v profesionálních uměleckých oborech, kde je tato dovednost nutným předpokladem. Uplatňuje se jako nástroj sólový i doprovodný v profesionální i amatérské sféře a to jak v hudbě klasické, jazzu, tak i v hudbě populární. Výuka staví na tradičních základech a s využitím moderních výukových materiálů a metod systematicky vede žáky (s přihlédnutím k jejich individuálním schopnostem a možnostem) ke zvládnutí technických a výrazových prvků klavírní hry. Žák je rozvíjen především jako sólista, nicméně oblíbenou součástí výuky je čtyřruční hra a hra komorní. Během studia má žák možnost pravidelně účinkovat na veřejných koncertech školy a získat tak cenné pódiové zkušenosti.
S výukou doporučujeme začít v 5-6 letech věku dítěte. Hře na klavír je možné se učit i ve věku starším. Nezbytnou podmínkou pro kvalitní postup výuky je soustavná domácí příprava a vlastní hudební nástroj. Doporučujeme akustický klavír – křídlo, pianino, eventuelně elektronický nástroj – digitální klavír odpovídající kvality.
Naše žákyně Mac Huong Lily na klavírní soutěži:
Naše oddělení nabízí zájemcům výuku hry na klasickou kytaru, elektrickou kytaru a baskytaru. Žáci se seznamují s nástrojem v nejrůznějších stylových podobách, které lze v praxi potkat – klasická hudba, jazz, funk, rock, folk, a podobně. Kromě sólových skladeb hrají žáci také doprovody k písničkám, a v neposlední řadě se mohou uplatnit v různě zaměřených komorních souborech a kapelách, které na škole ve velkém počtu fungují, včetně kytarového orchestru. Při hodinách je často používán počítačový software pro úpravu notového zápisu i pro samotný nácvik repertoáru.
Oddělení smyčcových nástrojů zájemcům nabízí výuku hry na housle, violu a violoncello. Housle jsou nástroj s velmi širokou možností uplatnění jak v sólové a komorní hře, tak i v symfonických orchestrech a v různých folklorních souborech. Hra na housle klade značné nároky na hudební, fyziologické a intelektuální dispozice hráče. Obohacuje citové vnímání a rozvíjí nejen všechny složky hudebních schopností, ale také estetické cítění a vlastnosti potřebné k formování charakteru člověka.
Na housle může začít hrát žák od 6 let. Podle fyzické vyspělosti žáka se určí velikost nástroje. Žáci zpravidla začínají hrát na velikost houslí 1/16 či 1/8 a dále pokračují v návaznosti na tělesný růst velikostí 1/4, 1/2, 3/4, a 4/4. Pokud žák nemá vlastní nástroj, je možné vypůjčit si ho ze školní sbírky nástrojů. Výuku na violoncello lze zahájit již v raném věku, tzn. i od 7 let. Záleží samozřejmě, zda dítě má patřičné dispozice (velikost rukou). Začíná se zpravidla s půlovým violoncellem. Není neobvyklé, že se na violoncello hlásí i starší žáci, kupříkladu houslisté či violisté, kteří v tomto nástroji naleznou zalíbení pro jeho krásný a zpěvný tón.
Oddělení dechových nástrojů nabízí zájemcům výuku hry na zobcovou flétnu, příčnou flétnu, klarinet, saxofon a trubku. Tato nástrojová pestrost předurčuje i rozmanitost stylů a žánrů, se kterými se žáci ve výuce setkají a podle nichž je zaměřena i výuka a přístup pedagogů. Tradičně výuka tíhne ke klasickým základům, ale během výuky se žáci seznamují i s jinými hudebními žánry, např. pop, jazz. Žáci se mohou co nejdříve zapojovat do žánrově rozmanitých souborů – lidového souboru, komorních souborů, dechového souboru a díky spolupráci s oddělením populární hudby i do kapel hrajících moderní hudbu.
Složení pedagogů dechového oddělení: MgA. Václav Kalenda (trubka), Mgr. Roman Holk (zobcová flétna, klarinet, saxofon), MgA. Anna Přecechtělová (zobcová a příčná flétna), Pavla Kofroňová, DiS. (zobcová a příčná flétna), Jan Prajer (zobcová flétna, klarinet), Štěpánka Vašíčková, DiS. (zobcová a příčná flétna, saxofon).
Žáci pěveckého oddělení jsou vzděláváni klasickou italskou metodou známou jako bel canto – krásný zpěv. Již její elementární ovládnutí umožňuje získat jistotu i radost ze zpívaných tónů a jejich lehkého tvoření. Diferencováním výrazových prostředků pak lze interpretovat různé styly a žánry. Kromě sóĺového zpěvu se pokročilejší žáci dále mohou rozvíjet v komorním souboru „Canto“, který je zaměřený především na interpretaci artificiálních děl českého i světového repertoáru (díla J. Myslivečka, B. Smetany, A. Dvořáka, W. A. Mozarta atd.)
Samozřejmostí je spolupráce s ostatními odděleními školy, účast na soutěžích i charitativních akcích.
Cílem výuky podle RVP-ŠVP je hledat vyvážený postoj mezi množstvím znalostí a zvládáním dovedností a postojů. Akcent je kladen na dítě a jeho rozvoj, nikoliv na učivo, jak tomu bylo v minulosti. Naši žáci mají začít používat získané dovednosti.k přemýšlení, k posuzování a rozhodování, k jednání s druhými. k práci i pro radost.
Naše oddělení nabízí žákům možnost výuky jak instrumentální tak i pěvecké. V oddělení je zavedena výuka hráčů na akordeon, el. klávesy, vícežánrový klavír, populární zpěv, bicí, skladba a improvizace, pěvecký sbor s repertoárem netradičně upravovaných populárních skladeb a souborová hra. V souborech působí instrumentalisté z jiných oddělení školy (dechy, kytary). Soubory mají velmi pestré repertoárové spektrum od tradičního jazzu a jazzové standardy po současnou populární scénu. Účinkují často na koncertech ve škole, tak i na mimoškolních akcích.
Ukázka práce dětského sboru Wings – třídní přehrávka červen 2012:
Třída bicích nástrojů, neboli obor hra na bicí nástroje je zaměřen na výuku základů hry na bicí nástroje, tzn. základní techniky hry na malý buben a především pak hru na bicí soupravu, která má v dnešní době v oblasti bicích nástrojů jednoznačně největší zastoupení a to ve všech hudebních stylech (od klasické hudby, přes jazz, pop, rock až metal). Třída bicích nástrojů je vybavena i aparaturou, která slouží ke studiu hry tzv. „play-along“ a také různými perkusivními nástroji, které jsou využívány v souboru bicích nástrojů, který mohou navštěvovat i žáci jiných oborů. Hlavním cílem studia tohoto oboru, je žáka cílevědomě připravit na hru v hudebním souboru (v kapele), či popř. k přípravě na talentové zkoušky na konzervatoř.
Pedagog: Tomáš Stloukal
– absolvent konzervatoře J. Ježka a také pravidelně navštěvuje soukromé hodiny na bicí u prof. M. Veselého. Jako pedagog na této škole působí od roku 2005. Aktivně hraje s Vilémem Čokem – Bypass, Empire a Pražský Výtěr-hraje Led Zeppelin. Občas doprovází Felixe Slováčka jr., či rock’n’roll band The Fribles a přes deset let hrál s kapelou Votchi, kde hrál např. před Deep Purple, Uriah Heep nebo Nazareth a také byl členem bandu v divadle Kalich, kde doprovázel muzikál Touha (Daniela Landy) nebo členem kapely Merlin Dana Horyny. Jako záskok hrál také s Danielem Landou, skupinou Divokej Bill, Kreyson (Láďa Křížek), The Tap Tap Orchestra, či NeoPercussio.
V celostátním kole pěvecké soutěže Karlovarský skřivánek získala Kristýna Rumpíková ze třídy MgA. Magdy Novotné: 3. místo a Zvláštní cenu poroty za interpretaci písně From The Start.
V krajském kole soutěže žáků ZUŠ ve hře na klavír získali:
Alim Saipov – čestné uznání I. stupně – ze třídy Mgr. Magdy Šnýdrové…
Na soutěži žáků ZUŠ ve hře na smyčcové nástroje získal Jáchym Vacek ze třídy p. uč. Mgr. Pavla Vojty 3. cenu. Gratulujeme!
Na soutěži PraGuitarra Clásica 2024 ve hře na klasickou kytaru získal Čestmír Kukula ze třídy Mgr. Pavla Švába čestné uznání. Gratulujeme!