Největší počet žáků navštěvuje oddělení hudebního oboru. Žáci si mohou vybrat podle svých zájmů některé z následujících oddělení: klavírní oddělení, oddělení strunných nástrojů – kytarovou sekci či sekci smyčcových nástrojů, oddělení dechových nástrojů, pěvecké oddělení, oddělení populární hudby, oddělení hudebních nauk, akordeonovou třídu a elektrické klávesové nástroje a třídu bicích nástrojů.
Nadaní jednotlivci reprezentují školu na soutěžích MŠMT, Festivalu ZUŠ, Festivalu nejmladších klavíristů, Libeňském jaru, Junior note apod. Žáci hudebního oddělení mají možnost profilace v různých hudebních seskupeních věnujících se prakticky všem hudebním žánrům. Lze navštěvovat lidový soubor, pěvecké sbory zaměřené na hudbu klasickou i populární, smyčcový soubor, různá komorní seskupení napříč hudebními odděleními a soubory zaměřené na hudbu populární. Hodně nového zde přinese i výuka podle připravovaného školského vzdělávacího programu, kde plánujeme vznik dalších hudebních seskupení jako větší školní orchestr, kytarový soubor nebo soubor utvořený ze žáků třídy bicích nástrojů.
Talentovaní a odborně připravení žáci pokračují ve studiu na konzervatořích, nicméně hlavním cílem práce hudebních pedagogů je vést ty absolventy ZUŠ, kteří v dalším studiu nepokračují, k samostatné hře na zvolený nástroj nebo ke zpěvu tak, aby své dovednosti mohli uplatnit v různých oborech zájmové umělecké činnosti.
Klavírní oddělení nabízí všem zájemcům profesionálně vedenou výuku hry na klavír. Klavír patří mezi oblíbené nástroje pro svoje značné zvukově barevné možnosti a všestranné uplatnění v praxi. Znalost hry na klavír slouží jak v amatérské zájmově umělecké činnosti, tak v profesionálních uměleckých oborech, kde je tato dovednost nutným předpokladem. Uplatňuje se jako nástroj sólový i doprovodný v profesionální i amatérské sféře a to jak v hudbě klasické, jazzu, tak i v hudbě populární. Výuka staví na tradičních základech a s využitím moderních výukových materiálů a metod systematicky vede žáky (s přihlédnutím k jejich individuálním schopnostem a možnostem) ke zvládnutí technických a výrazových prvků klavírní hry. Žák je rozvíjen především jako sólista, nicméně oblíbenou součástí výuky je čtyřruční hra a hra komorní. Během studia má žák možnost pravidelně účinkovat na veřejných koncertech školy a získat tak cenné pódiové zkušenosti.
S výukou doporučujeme začít v 5-6 letech věku dítěte. Hře na klavír je možné se učit i ve věku starším. Nezbytnou podmínkou pro kvalitní postup výuky je soustavná domácí příprava a vlastní hudební nástroj. Doporučujeme akustický klavír – křídlo, pianino, eventuelně elektronický nástroj – digitální klavír odpovídající kvality.
Naše žákyně Mac Huong Lily na klavírní soutěži:
Naše oddělení nabízí zájemcům výuku hry na klasickou kytaru, elektrickou kytaru a baskytaru. Žáci se seznamují s nástrojem v nejrůznějších stylových podobách, které lze v praxi potkat – klasická hudba, jazz, funk, rock, folk, a podobně. Kromě sólových skladeb hrají žáci také doprovody k písničkám, a v neposlední řadě se mohou uplatnit v různě zaměřených komorních souborech a kapelách, které na škole ve velkém počtu fungují, včetně kytarového orchestru. Při hodinách je často používán počítačový software pro úpravu notového zápisu i pro samotný nácvik repertoáru.
Oddělení smyčcových nástrojů zájemcům nabízí výuku hry na housle, violu a violoncello. Housle jsou nástroj s velmi širokou možností uplatnění jak v sólové a komorní hře, tak i v symfonických orchestrech a v různých folklorních souborech. Hra na housle klade značné nároky na hudební, fyziologické a intelektuální dispozice hráče. Obohacuje citové vnímání a rozvíjí nejen všechny složky hudebních schopností, ale také estetické cítění a vlastnosti potřebné k formování charakteru člověka.
Na housle může začít hrát žák od 6 let. Podle fyzické vyspělosti žáka se určí velikost nástroje. Žáci zpravidla začínají hrát na velikost houslí 1/16 či 1/8 a dále pokračují v návaznosti na tělesný růst velikostí 1/4, 1/2, 3/4, a 4/4. Pokud žák nemá vlastní nástroj, je možné vypůjčit si ho ze školní sbírky nástrojů. Výuku na violoncello lze zahájit již v raném věku, tzn. i od 7 let. Záleží samozřejmě, zda dítě má patřičné dispozice (velikost rukou). Začíná se zpravidla s půlovým violoncellem. Není neobvyklé, že se na violoncello hlásí i starší žáci, kupříkladu houslisté či violisté, kteří v tomto nástroji naleznou zalíbení pro jeho krásný a zpěvný tón.
Oddělení dechových nástrojů nabízí zájemcům výuku hry na zobcovou flétnu, příčnou flétnu, klarinet, saxofon a trubku. Tato nástrojová pestrost předurčuje i rozmanitost stylů a žánrů, se kterými se žáci ve výuce setkají a podle nichž je zaměřena i výuka a přístup pedagogů. Tradičně výuka tíhne ke klasickým základům, ale během výuky se žáci seznamují i s jinými hudebními žánry, např. pop, jazz. Žáci se mohou co nejdříve zapojovat do žánrově rozmanitých souborů – lidového souboru, komorních souborů, dechového souboru a díky spolupráci s oddělením populární hudby i do kapel hrajících moderní hudbu.
Složení pedagogů dechového oddělení: MgA. Václav Kalenda (trubka), Mgr. Roman Holk (zobcová flétna, klarinet, saxofon), MgA. Anna Přecechtělová (zobcová a příčná flétna), Pavla Kofroňová, DiS. (zobcová a příčná flétna), Jan Prajer (zobcová flétna, klarinet), Štěpánka Vašíčková, DiS. (zobcová a příčná flétna, saxofon).
Žáci pěveckého oddělení jsou vzděláváni klasickou italskou metodou známou jako bel canto – krásný zpěv. Již její elementární ovládnutí umožňuje získat jistotu i radost ze zpívaných tónů a jejich lehkého tvoření. Diferencováním výrazových prostředků pak lze interpretovat různé styly a žánry. Kromě sóĺového zpěvu se pokročilejší žáci dále mohou rozvíjet v komorním souboru „Canto“, který je zaměřený především na interpretaci artificiálních děl českého i světového repertoáru (díla J. Myslivečka, B. Smetany, A. Dvořáka, W. A. Mozarta atd.)
Samozřejmostí je spolupráce s ostatními odděleními školy, účast na soutěžích i charitativních akcích.
Cílem výuky podle RVP-ŠVP je hledat vyvážený postoj mezi množstvím znalostí a zvládáním dovedností a postojů. Akcent je kladen na dítě a jeho rozvoj, nikoliv na učivo, jak tomu bylo v minulosti. Naši žáci mají začít používat získané dovednosti.k přemýšlení, k posuzování a rozhodování, k jednání s druhými. k práci i pro radost.
Naše oddělení nabízí žákům možnost výuky jak instrumentální tak i pěvecké. V oddělení je zavedena výuka hráčů na akordeon, el. klávesy, vícežánrový klavír, populární zpěv, bicí, skladba a improvizace, pěvecký sbor s repertoárem netradičně upravovaných populárních skladeb a souborová hra. V souborech působí instrumentalisté z jiných oddělení školy (dechy, kytary). Soubory mají velmi pestré repertoárové spektrum od tradičního jazzu a jazzové standardy po současnou populární scénu. Účinkují často na koncertech ve škole, tak i na mimoškolních akcích.
Ukázka práce dětského sboru Wings – třídní přehrávka červen 2012:
Třída bicích nástrojů, neboli obor hra na bicí nástroje je zaměřen na výuku základů hry na bicí nástroje, tzn. základní techniky hry na malý buben a především pak hru na bicí soupravu, která má v dnešní době v oblasti bicích nástrojů jednoznačně největší zastoupení a to ve všech hudebních stylech (od klasické hudby, přes jazz, pop, rock až metal). Třída bicích nástrojů je vybavena i aparaturou, která slouží ke studiu hry tzv. „play-along“ a také různými perkusivními nástroji, které jsou využívány v souboru bicích nástrojů, který mohou navštěvovat i žáci jiných oborů. Hlavním cílem studia tohoto oboru, je žáka cílevědomě připravit na hru v hudebním souboru (v kapele), či popř. k přípravě na talentové zkoušky na konzervatoř.
Pedagog: Tomáš Stloukal
– absolvent konzervatoře J. Ježka a také pravidelně navštěvuje soukromé hodiny na bicí u prof. M. Veselého. Jako pedagog na této škole působí od roku 2005. Aktivně hraje s Vilémem Čokem – Bypass, Empire a Pražský Výtěr-hraje Led Zeppelin. Občas doprovází Felixe Slováčka jr., či rock’n’roll band The Fribles a přes deset let hrál s kapelou Votchi, kde hrál např. před Deep Purple, Uriah Heep nebo Nazareth a také byl členem bandu v divadle Kalich, kde doprovázel muzikál Touha (Daniela Landy) nebo členem kapely Merlin Dana Horyny. Jako záskok hrál také s Danielem Landou, skupinou Divokej Bill, Kreyson (Láďa Křížek), The Tap Tap Orchestra, či NeoPercussio.
V krajském kole soutěžní přehlídky žáků ZUŠ ČR pro jazzové soubory a taneční orchestry získal orchestr Proseko II. cenu…
V krajském kole soutěže žáků ZUŠ ve hře na kytaru získali:
Hájek Ondřej – čestné uznání – ze třídy pí uč. Aleny Řezníčkové…
Naši žáci vystoupili v ZUŠ Adolfa Voborského na autorském koncertě českých skladatelek. Během večera interpretovali skladby paní učitelky Kateřiny Horké.